50 % van de Belgen is bereid om stappen te zetten naar een duurzamer leven, 32 % is er al actief mee bezig. Hoe kunnen we hen daarbij versterken in hun dagdagelijks leven? Daar draaide het om. We bundelden de krachten met Colruyt Laagste Prijzen, Bio-Planet, Bike Republic, DATS 24 en tal van externe partners. Expertise en samenwerking vierden hoogtij.
Wat boden we aan?
Tijdens een begeleid traject namen we een community van 18 gezinnen uit het Gentse mee richting een duurzamere levensstijl en leerden we in workshops van elkaar en van experten hoe we onze CO2-uitstoot kunnen verlagen.
De thema’s: mobiliteit, voeding, energie en huis & tuin.
Daarbovenop organiseerden we in mei een dag voor jong en oud met leersessies, workshops, info- en foodstandjes rond dezelfde thema’s.
Inclusief aanbod voor kinderen. Zij konden knutselen, koken met hun (groot)ouders, leren hoe ze hun fiets kunnen onderhouden …
xxx
Hoe?
Vanuit een positieve insteek. Iedereen ontdekt gaandeweg welke keuzes en acties bij zijn of haar gezin passen en wat echt het verschil maakt. Mensen uit eenzelfde buurt kunnen samenbrengen, was belangrijk voor onderlinge connectie. Daarom kozen we 1 locatie voor het hele leertraject: de academie van Melle.
We bundelden de krachten met experten binnen en buiten Colruyt Group, voor theorie én praktijk. Zo sprak Maarten van DATS 24 over thuis energie besparen en liet je elektrisch rijden. En deelde Bart van Bike Republic praktische tips voor mooie en veilige fietsroutes.
KlimaatContact, expert in gedragsverandering, ondersteunde met concrete technieken, bv. ‘Hoe voer ik een klimaatgesprek?’. Om via communicatie ook je omgeving mee op sleeptouw te nemen.
Toekomstplannen
We willen blijven inzetten op tastbaar advies en bruikbare tips in verschillende leervormen. Uit het pilootproject leerden we dat connectie met elkaar en de omgeving werkt om draagvlak te creëren in de nabije omgeving.
De afgelopen jaren zagen we wel dat sessies rond duurzaamheid in ons vaste aanbod minder aanspreken. Daarom starten we in het voorjaar met een reeks digitale sessies, telkens op donderdag. Om zo een nóg bredere groep te bereiken.
Dat sluit enerzijds aan bij onze eigen ambitie om de stem van Colruyt Group te versterken, en anderzijds bij de ambities van Colruyt Group om klanten stap voor stap milieubewustere keuzes te helpen maken.
Veerle Dury, programmacoördinator duurzaamheid
“Ik hoorde over het leertraject via de nieuwsbrief van Colruyt,” vertelt Nele. “Ik wilde voor mezelf en mijn gezin bijleren over de impact van CO2 op onze levensstijl. En dat is gelukt. Ik ben er sowieso al mee bezig, maar leerde nog heel wat bij.”
“Vooral de workshop rond voeding was interessant,” vertelt Nele: “Ik kan nu beter inschatten wat de CO2-impact is van wat ik eet. Hoe belastend voeding uit blik is bijvoorbeeld. Daar ga ik nu anders mee om.”
“Ik leerde hoe belastend voeding uit blik is. Daar ga ik nu anders mee om.”
Eco-score A, lager niet mama!
“Op de belevingsdag kon ik de kinderen erbij betrekken, een echt succes! Mijn man en ik reden met de elektrische wagen, de kinderen maakten zelf bruisballen …
De workshop ecobewust spaghetti bereiden bleef duidelijk hangen. “Toen mijn dochter en ik boodschappen deden in de Colruyt, was ze al meteen bezig van ‘Mama, hier staat geen Eco-score A op, dat kopen we niet hé’,” lacht Nele.