Ellen Dereymaeker
Ellen Dereymaeker, afdelingschef bij Colruyt Group Academy, is verantwoordelijk voor de operationele werking binnen CGA en voor het reilen en zeilen in de 10 academies. Vanuit die rol vertegenwoordigt ze CGA in de B2B-track die overkoepelend binnen Colruyt Group loopt.
Waarom koos CGA ervoor om zich nu ook op bedrijven te richten met een B2B-aanbod?
We geloven dat de samenleving groeit waar mensen met elkaar in verbinding gaan. Om relevant te blijven in de maatschappij is het essentieel om ook bedrijven mee te krijgen.
Met ons aanbod willen we bedrijven ontzorgen, vooral op vlak van gezondheid en duurzaamheid. Deze thema’s worden namelijk steeds relevanter en wij hebben daar heel wat info over liggen. Bedrijven hoeven zelf geen info te verzamelen als ze, bijvoorbeeld, hun medewerkers simpelweg kunnen laten inschrijven voor een digitale LifeTalk met Luc Swinnen over stress.
Los van deze thema’s zijn we er ook van overtuigd dat koken een verbindende activiteit is en zullen we dus nooit de link met voeding verliezen. We hebben daarom ook heel wat kookthema’s in ons B2B-aanbod, zoals ‘Supersnelle lunchworkshop’.
Wat is de impact van een B2B-aanbod op de organisatie?
De vragen van bedrijven zijn anders dan die van particulieren. Daarom is het nu belangrijk om in kaart te brengen waar bedrijven naar op zoek zijn. We willen daar zoveel mogelijk aan tegemoetkomen en dat heeft een impact op ons aanbod.
Verder moeten we binnen CGA ook specifieke B2B-competenties ontwikkelen. Daar wordt nu volop op ingezet, onder andere door de B2B-cel die oefent in salesgesprekken en de aanwerving van een marketeer specifiek voor B2B.
Wat zijn de doelstellingen op korte en langere termijn?
De meerwaarde van dit aanbod vanuit Colruyt Group Academy zit ‘m erin dat we het Colruyt Group-verhaal richting de doelgroep van bedrijven kunnen brengen, en dat op een heel natuurlijke manier. In de toekomst willen we dat zeker nog meer doen.
Tijdens dit eerste boekjaar willen we echter vooral inzetten op leren: hoe kunnen we onze werking zo efficiënt mogelijk inrichten zodat we op korte termijn ook grotere volumes aankunnen? We streven ernaar om in opstartfase 125 teams te bereiken via onze teamactiviteiten en verkennen ook de mogelijkheden van zaal- en keukenverhuur.
In een volgende fase willen we natuurlijk volop inzetten op groei en het uitbreiden van relevante thema’s zoals gezondheid en duurzaamheid.
Nieuwe social media-aanpak
Elke maand lanceren we nieuwe LifeTalks webinars. Om het advertentiebudget per spreker zo efficiënt mogelijk in te zetten, kozen we voor een nieuwe social media-aanpak door te adverteren aan de hand van A/B testen.
“We willen voor elke spreker een experiment uitvoeren in de vorm van een A/B-test. Zo kunnen we de doelgroepselectie, mediakeuze en creatie optimaliseren. Met als doel de kost per inschrijving zo laag mogelijk krijgen”, vertelt strateeg Rindert Dalstra.
Video werkt niet altijd beter
Zo leerden we uit de advertenties voor het webinar van Steven Laureys dat – in tegenstelling tot wat we soms denken – video niet altijd beter werkt dan statische afbeeldingen. De CPA-kost (cost per action) van de image ads lag nl. € 2 lager dan de video ads.
Hoewel we bij deze A/B-test duidelijke verschillen zagen, hebben we andere tests uitgevoerd waarbij we geen valide conclusies konden trekken, zoals het testen van de verschillende actieknoppen op Facebook. We blijven hier ook voor de volgende LifeTalks verder op inzetten.